Co to jest sonda lambda?

Sonda lambda to element wyposażenia samochodu, który stosunkowo często ulega awariom, prowadząc do pojawiania się dziwnych objawów.

Stosuje się ją po to, by samochód mógł odpowiednio dopasować skład mieszanki paliwowej do zawartości tlenu w spalinach. Dzięki temu spalanie paliwa jest wydajniejsze i można zmniejszyć wydzielanie tlenku węgla w spalinach.

W 1992 roku montaż sond lambda w samochodach stał się konieczny, ze względu przepisów o ograniczeniu emisji spalin. Montuje się ją przed i za katalizatorem, by dokładnie monitorować oczyszczanie spalin i zapewnić odpowiedni skład mieszanki.

Do awarii sondy dochodzi przede wszystkim dlatego, że znajduje się ona w miejscu narażonym na wysokie temperatury, działanie soli i wody, a także na uszkodzenia mechaniczne. Uszkodzeniu może ulec także przewód, łączący sondę z silnikiem lub jej wtyczka.

Sonda lambda powinna być wymieniana co około 30 tysięcy kilometrów, a także wtedy, gdy kontrola gazów wydechowych da niepokojące wyniki. 

Jakie objawy powoduje uszkodzenie sondy lambda?

Bardzo częstym objawem uszkodzenia sondy lambda jest pojawienie się na tablicy samochodu kontrolki, oznaczającej nieprawidłową pracę silnika. Dzieje się tak w przypadku, gdy sonda uległa uszkodzeniu i nie wysyła danych, lub dane są nieprawidłowe.

Jeśli będziemy kontynuowali jazdę takim pojazdem, zauważymy nieprawidłową pracę silnika oraz duże zużycie paliwa, pojawiające się bez innych przyczyn. Awaria powinna być jak najszybciej zdiagnozowana, ponieważ sonda odpowiada za prawidłową pracę silnika i katalizatora. Zwlekanie z naprawą sondy może doprowadzić do uszkodzeń katalizatora lub filtra DPF i wymiana tych elementów, jest znacznie droższa od samej sondy.

Na sondzie lambda mogą pojawić się osady, świadczące o zanieczyszczeniu paliwa lub o duże zużycie paliwa. Czasem dochodzi do pokrycia sondy zielonym lub brązowym nalotem, co oznacza nieprawidłowe działanie układu paliwa i układu wtryskowego.

Działanie sondy lambda wpływa na cały silnik, dlatego jej regularna wymiana jest tak ważna. Jej naprawa jest skomplikowana ze względu na precyzyjną budowę, dlatego większość mechaników po prostu wymienia ją na nowy egzemplarz. Naszym zdaniem, warto kupić nową sondę wyższej jakości. Wymiana sondy nie sprawia problemu, jednak zwykle konieczne jest usunięcie powiadomień o błędach z komputera diagnostycznego. Jeśli podwozie samochodu jest skorodowane, wymiana sondy jest znacznie trudniejsza.