Czy można wymienić samą tarczę sprzęgła, czy lepiej zdecydować się na kompletny zestaw?

Eksploatacja samochodu usiana jest wieloma wydatkami – bieżący serwis i zakup paliwa, ot główne z nich. Zdecydowana większość kierowców doskonale zdaje sobie sprawę z konieczności cyklicznych wymian zużywających się podzespołów w aucie. Obok ogumenia, oleju silnikowego zużywają się także elementy układu hamulcowego. O nich większość ze zmotoryzowanych pamięta, pozwalając sobie niekiedy na pewne oszczędności – wystarczy wybrać tańszy zamiennik wysokiej jakości.  Cyklicznej wymianie podlega również sprzegło, pozwalające nam na płynną zmianę biegów.

O ile właściciele młodych samochodów bez mrugnięcia okiem decydują się na wymianę całego zestawu – tarcza sprzęgła, docisk, łożysko -  o tyle w przypadku starszych pojazdów koszt całej operacji stanowi znaczną część jego wartości. Nic więc dziwnego, że wielu kierowców zastanawia się nad wymianą samej tarczy sprzęgła – licząc na pokaźną oszczędność.

Problemy niektórym kierowcom sprawia również ocena kondycji sprzęgła. Niezwykle trudno jest przecież określić konkretny przebieg jaki wytrzyma sprzęgło w danym modelu, wszystko zależy bowiem od sposobu użytkowania. Dynamiczna jazda, gwałtowne starty spod świateł czy wciskanie pedału sprzęgła podczas skręcania, to wszystko drastycznie skraca jego żywot i obciąża współpracujące z nim części. Pierwszymi oznakami zbliżającej się agonii sprzęgła, są wysoko biorący pedał oraz ślizganie się – mimo rosnących obrotów silnika, samochód prawie nie przyspiesza.

Istotnie, wymiana samej tarczy sprzęgła jest jak najbardziej możliwa i wykonalna. Musimy jednak pamiętać o kluczowej kwestii jaką jest dobór idealnie dopasowanej tarczy. Nawet niewielkie różnice przyczynią się do nieprzyjemnego szarpania w czasie zmiany przełożeń. Przed podjęciem ostatecznej decyzji powinniśmy raz jeszcze przeliczyć wszystkie za i przeciw. Wymiana samej tarczy czy też kompletnego zestawu wiąże się z równie dużym nakładem pracy – konieczne jest wyjęcie skrzyni. Niestety, musimy liczyć się z tym, że w niedługim czasie zmuszeni będziemy do wymiany pozostałych części: docisku oraz łożyska, płacąc ponownie pokaźną sumę za robociznę.

Wymiana sprzęgła jest jednym z poważniejszych wydatków serwisowych, nieodzownym dla poprawnego funkcjonowania zespołu napędowego. Pomimo sporej ceny kompletnego zestawu, warto pokusić się o takową inwestycję – zyskamy dzięki niej spokój na kolejne kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Natomiast wymieniając samą tarczę sprzęgła, narażamy się na szybki powrót do warsztatu i ponowną kosztowną usługę specjalisty.