Hamulce co powinnismy o nich wiedzieć

Samochód to obok użytkowej elektroniki najbardziej skomplikowane urządzenie powszechnie wykorzystywane przez człowieka. Multum współpracujących ze sobą mechanizmów i układów odpowiada nie tylko za wprawianie w ruch pojazdu, ale również za bezpieczeństwo nasze i innych kierowców. Podstawowym elementem jest układ hamulcowy, będący obowiązkowym wyposażeniem każdego pojazdu.

Przez lata układ hamulcowy przechodził i nadal przechodzi modernizacje mające tylko jeden cel – zwiększyć jego wydajność. Początkowo wszystkie pojazdy wyposażane były w prymitywne hamulce bębnowe. Ich największą wadą była niewielka efektywność a także niska odporność na wysokie temperatury. Prawdziwą rewolucją okazały się stosowane po dziś dzień hamulce tarczowe, stanowią one obecnie podstawowe wyposażenie praktycznie każdego pojazdu. Jedynie w autach miejskich, dostawczych oraz podstawowych odmianach silnikowych kompaktów przy tylnej osi montowane są tanie bębny.

Budowa hamulców tarczowych wbrew pozorom nie jest taka skomplikowana. Stalowa (wentylowana lub nie) tarcza obracająca się razem z kołem otoczona jest przynajmniej jednym zaciskiem wyposażonym w klocki hamulcowe po obu stronach. Po naciśnięciu pedału hamulca rosnące ciśnienie w układzie prowadzi do dociśnięcia powierzchni ciernej klocków do tarczy hamulcowej. Powstające wówczas tarcie pozwala na wytracenie prędkości.

Elementy układu hamulcowego, tak jak i inne części samochodowe, podlegają naturalnemu zużyciu eksploatacyjnemu. Szybkość z jaką hamulce w naszym samochodzie wymagać będą wymiany zależy od stylu jazdy kierowcy, a także jakości stosowanych części zamiennych. Wybierając podzespoły tanie lecz niskiej jakości oszczędzamy tylko pozornie. Takowe części znacznie szybciej poddadzą się, zmuszając nas do kolejnych wydatków w serwisie.

Przyjmuje się, że średnio tarcze hamulcowe wytrzymują około 80 tysięcy kilometrów, natomiast klocki hamulcowe dwukrotnie krótszy dystans. Rzecz jasna wszystko zależy od stylu jazdy kierowcy, masy samochodu i wielu innych czynników. O rutynową kontrolę grubości tarcz i klocków hamulcowych warto poprosić mechanika podczas wymiany oleju, a nawet diagnostę – specjalista wprawnym okiem określi kiedy powinniśmy udać się na wymianę zużytych części. Nie zapominajmy również o płynie hamulcowym, który powinniśmy wymieniać co dwa lata.

Hamulce to jeden z najważniejszych układów w każdym samochodzie. W wypadku elementów układu hamulcowego, podobnie jak w kwestii opon nie ma miejsca na oszczędności i ustępstwa jakościowe. Należy odwiedzić bowiem najlepszy sklep motoryzacyjny, posiadający najwyższej jakości części samochodowe. Prędzej czy później zakup tanich, tandetnych zamienników da o sobie znać.