Wycieraczki przegubowe czy płaskie, które sprawdzą się w przypadku twojego samochodu?

Nasze bezpieczeństwo w czasie jazdy samochodem warunkują nie tylko hamulce, opony i układ jezdny zapewniający wzorową przyczepność kół do drogi. Liczy się także widoczność, zarówno w ciągu dnia jak i w nocy. Razem z reflektorami – seryjnymi i akcesoryjnymi – dużą rolę odgrywają wycieraczki. Czysta szyba to podstawa bezpiecznej jazdy, zwłaszcza w trudnych warunkach jesienno zimowych. Częste opady deszczu, błoto lecące spod kół innych pojazdów – to tylko niektóre czynniki ograniczające widoczność.

Nic więc dziwnego, że ogromna odpowiedzialność spoczywa na wycieraczkach. Ich dobór nie jest tak prostym zadaniem jak mogłoby się wydawać. Sprawy nie ułatwia bogata oferta rynkowa i kilka dostępnych typów wycieraczek. Największą popularnością pośród kierowców cieszą się wycieraczki tradycyjne, przegunowe oraz płaskie pozbawione rozbudowanego stelaża. Każdą z nich możemy z powodzeniem zaadaptować do dowolnego samochodu, niezależnie od rocznika. Sprawdźmy jednak które z wycieraczek najlepiej spełnią nasze oczekiwania i wymagania.

Wycieraczki płaskie

Zdecydowana większość nowych samochodów opuszcza linię produkcyjną z płaskimi wycieraczkami. Takowe wycieraczki charakteryzują się niższymi oporami areodynamicznymi, tym samym nawet przy dużych prędkościach zbierają wodę z szyby skutecznie. Dla zapewnienia możliwie najlepszej efektywności takich wycieraczek, musimy dobrać je nie tylko ze względu na długość. Nowe wycieraczki płaskie muszą być odpowiednio wyprofilowane względem szyby, w przeciwnym razie nie zdadzą egzaminu. Ich dodatkową zaletą jest również cichsza praca, niższe opory powietrza nie generują hałasu w czasie jazdy. Niestety, musimy pogodzić się z ceną o wiele wyższą niż w przypadku klasycznych wycieraczek.

Wycieraczki przegubowe

Chyba każdy z nas, kierowców doskonale wie jak wyglądają klasyczne, stosowane od dekad wycieraczki samochodowe. Za docisk gumowego pióra do szyby troszczy się stalowy, przegubowy stelaż. Przynajmniej teoretycznie takie rozwiązanie gwarantuje równomierne dociskanie pióra do powierzchni zakrzywionej szyby. Kłopot jednak w tym, że metalowy stelaż szybko koroduje, co utrudnia a nawet uniemożliwia poprawne działanie przegubów. Skutkiem rdzy w tym miejscu jest kiepskie zbieranie wody z szyby, czyli słaba widoczność.

Wybór wycieraczek ma ogromne znaczenie dla widoczności, bezpieczeństwa jazdy. Jednak niezależnie od rodzaju wycieraczki powinniśmy wymieniać co pół roku, bowiem gumowa część przylegająca do szyby zużywa się stosunkowo szybko.