Poniedziałek | 8:00 - 19:00 |
Wtorek | 8:00 - 19:00 |
Środa | 8:00 - 19:00 |
Czwartek | 8:00 - 19:00 |
Piątek | 8:00 - 19:00 |
Sobota | 9:00 - 14:00 |
Nowoczesne samochody tj. wyposażone są w coraz większą liczbę czujników. Choć niektóre z nich są jedynie opcjonalne i mają za zadanie wspomagać jazdę, to bez kilku z nich trudno sobie wyobrazić dzisiejszą motoryzację. Odpowiadają one za szereg układów, zaczynając od najbardziej oczywistych, jak układy wtryskowe, kończąc na niezwykle ważnych i nowoczesnych systemach bezpieczeństwa czynnego.
Jednym z podstawowych czujników montowanych w samochodach, jest czujnik położenia wału. Oprócz tego, że możemy dowiedzieć się dzięki niemu z jaką prędkością obrotową pracuje silnik, to spełnia on znacznie ważniejsze zadanie. Czujnik ten bierze udział w sterowaniu kątem wyprzedzenia zapłonu, wtrysku paliwa, a także ma duże znaczenie w ustaleniu właściwej prędkości obrotowej biegu jałowego. Ujmując rzecz szerzej, bierze udział w niemal każdym procesie, który uzależniony jest od położenia kątowego wału korbowego. Pozycja wału określana jest na postawie koła zamachowego wyposażonego w specjalne wypustki. Dzięki tym wypustkom możliwe jest określenie zmian pola magnetycznego, a w konsekwencji – ustalenie prędkości i położenia wału. Najczęstszym problemem w przypadku tego czujnika są trudności z odpaleniem rozgrzanego silnika, a także jego nagłe gaśnięcie podczas jazdy. Jest to uciążliwe, a w niektórych przypadkach także niebezpieczne.
Innym popularnym czujnikiem w samochodzie jest czujnik ABS, który monitoruje obroty koła. Jego zadaniem jest zapobiec zablokowaniu koła podczas hamowania. Jeśli do tego dojdzie, hamulec jest pulsacyjnie zwalniany, a my dzięki temu zachowujemy możliwość skrętu. Aktywacja systemu ABS jest bardzo łatwa do zauważenia. Gdy do niej dojdzie, wciśnięty pedał hamulca wpada w charakterystyczną wibrację, której nie sposób przeoczyć. Czujnik ABS uczestniczy w działaniu innych systemów, w których ważne jest ustalenie pozycji i obrotów koła, np. w systemie kontroli trakcji (ASR) czy systemie stabilizowania toru jazdy (ESP).
Powyższe czujniki, wraz z całym szeregiem innych, dbają o to, by korzystanie z samochodu było jak najbardziej wygodne, bezpieczne i ekonomiczne. Dzięki ich zastosowaniu możemy korzystać z nowoczesnych systemów bezpieczeństwa czynnego. Zdarza się, że czujnik zawiedzie, co ma miejsce rzadko, lecz nie można tego wykluczyć. W takim przypadku konieczna jest diagnoza elektromechanika, który sprawdzi stan czujnika i zadecyduje o wymianie. Wymiana „na ślepo” narazi nas jedynie na niepotrzebne koszty.