Poniedziałek | 8:00 - 19:00 |
Wtorek | 8:00 - 19:00 |
Środa | 8:00 - 19:00 |
Czwartek | 8:00 - 19:00 |
Piątek | 8:00 - 19:00 |
Sobota | 9:00 - 14:00 |
Użytkownicy nowych samochodów inwestują niemałe pieniądze w spokojną eksploatację przez pierwsze kilka lat. Pozostali kierowcy, właściciele aut pochodzących z rynku wtórnego muszą we własnym zakresie troszczyć się o stan technoczny swojego auta. bądź dowolny inny wymaga cyklicznych wymian zużywających się elementów oraz płynów. Niemal każdy kierowca zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba wymieniać olej i mechanizm rozrządu w silniku wedle wskazań producenta lub specjalistów. Niestety, niewielu zmotoryzowanych zwraca uwagę na skrzynię biegów – element przekazujący siłę napędową z silnika na koła. We wnętrzu skrzyni biegów – manualnej czy też automatycznej – pracuje zaawansowany mechanizm oparty na kołach zębatych. Z oczywistych wzgledów także i przekładnia wykorzystuje olej do smarowania. Dodatkowo stosowany jest filtr oleju skrzyni biegów.
Budowa i zastosowanie
Zwłaszcza automatyczna skrzynia biegów jest bardzo wrażliwym na wszelakie zanieczyszczenia podzespołem. Długotrwała jazda z niskim poziomem oleju, zużytym olejem lub zanieczyszczonym filtrem przyniesie opłakany rezultat w postaci kosztownej usterki. zaleca wymieniać olej w automatycznych skrzyniach biegów co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów, a wraz z nim filtr oleju. Podobnie sytuacja wygląda w nieco mniej skomplikowanych i podatnych na uszkodzenia przekładniach manualnych. Ciekawostką jest fakt, że wielu producentów w ogóle nie przewiduje wymiany oleju i filtra oleju. Niemniej jednak zdaniem specjalistów co pewien czas należy sprawdzić poziom oleju, a najlepiej wymienić olej na nowy i zmienić filtr oleju. W ten prosty sposób pozbędziemy się zanieczyszczeń z wnętrza skrzyni.
Filtr oleju skrzyni biegów umieszczony jest możliwie nisko, tak aby wyłapał jak najwięcej zanieczyszczeń niesionych przez olej. W misce olejowej producenci stosują dodatkowo magnesy które przyciągają opiłki metali.
Wymiana
Niewielu kierowców decyduje się na wymianę oleju w skrzyni biegów (zwłaszcza automatycznej) tuż po zakupie używanego auta. z automatem nawet po latach może jeździć płynnie, konieczna jest jednak regularna wymiana oleju i filtra oleju w skrzyni. Tym prostym zabiegiem zapewnimy skomplikowanej mechanice idealne warunki pracy, pozabywając się dodatkowo zanieczyszczeń. W niektórych modelach możliwy jest pomiar poziomy oleju z pomocą bagnetu, w pozostałych konstrukcjach jest to zadanie dla mechanika. Pamiętejmy aby montować jedynie wysokiej jakości filtry.