Poniedziałek | 8:00 - 19:00 |
Wtorek | 8:00 - 19:00 |
Środa | 8:00 - 19:00 |
Czwartek | 8:00 - 19:00 |
Piątek | 8:00 - 19:00 |
Sobota | 9:00 - 14:00 |
Nawet niezbyt doświadczony kierowca, nie interesujący się mechaniką samochodową wie, że na filtrach nie należy oszczędzać. Dbają one bowiem o to, aby jednostka napędowa mogła pracować w odpowiednich warunkach. Dotyczy to filtru oleju, powietrza oraz – czym się dzisiaj zajmiemy – filtra paliwa.
Tankując na stacji paliw nigdy nie masz pewności co tak naprawdę wlewane jest do zbiornika twojego samochodu. Kontrola tego jest w zasadzie niemożliwa, bowiem zanieczyszczenia są mikroskopijnymi drobinkami niezauważalnymi dla oka. Choć osiągają one zaledwie kilka mikrometrów, odgrywają ogromną rolę w pracy silnika. Dotyczy to w szczególności małych, prywatnych stacji, lecz z podobnymi problemami borykają się niejednokrotnie także duże, znane punkty. Nawet jeśli wlejesz paliwo dobrej jakości, nie oznacza to jeszcze, że porcja trafiająca do komór spalania również taka będzie. Zanieczyszczenia mogą mieć bowiem źródło w baku samochodu, lub w układzie paliwowym. Szczególnie łatwo o nie wtedy, jeśli notorycznie podróżujemy z niskim stanem paliwa w zbiorniku. Przed tym wszystkim chroni nas filtr paliwa, więc aby cieszyć się bezproblemową jazdą, konieczna jest okresowa wymiana.
Kiedy wymieniać?
Zalecenia producentów samochodów zakładają, że filtr należy wymienić co 30-100 tys. km., w zależności od marki. Dokładną informację znajdziesz w instrukcji obsługi twojego auta. Nie warto jednak trzymać się kurczowo tych zaleceń, bowiem konieczność wymiany filtra może wystąpić znacznie wcześniej. Czynnikami skracającymi ten okres jest chociażby korzystanie z paliwa o niejasnym pochodzeniu, bądź częsta jazda na krótkich dystansach. Idąc tym tropem, nawet jeśli rocznie pokonujesz zaledwie 10 tys. km., lecz jednokrotnie pokonujesz najwyżej kilka, kilkanaście kilometrów, dobrze jest wymienić filtr już po roku eksploatacji. Na szczególną uwagę zasługują jednostki wysokoprężne, w których zalecana jest wymiana filtra przed okresem zimowym. W silnikach Diesla ważną funkcją filtrów jest wytrącanie wody zawartej w paliwie, dlatego musi być on w nienagannym stanie. W innym przypadku mogą wystąpić problemy z rozruchem i pracą silnika.
Wymiana filtra
W nowoczesnych samochodach wymiana filtra paliwa jest dość prostym zadaniem i z powodzeniem możemy zrobić to bez pomocy mechanika. Trzeba jedynie pamiętać o poprawnym zamocowaniu filtra, uwzględniając kierunek przepływu paliwa i odpowietrzeniu układu paliwowego. Jak to zrobić? W silnikach benzynowych należy przekręcić kluczyk w pozycję zapłonu, dzięki czemu całą pracę wykona za nas pompa paliwowa, napełniając układ benzyną. W starszych silnikach diesla konieczne jest kilkukrotne ściśnięcie specjalnej pompki znajdującej się na przewodach paliwowych. Nowsze motory o zapłonie samoczynnym wyposażone są w elektroniczny układ odpowietrzający, więc nie wymagają naszej ingerencji.
Gdzie się znajduje?
Filtr umieszczony jest najczęściej w pobliżu kolumn MacPhersona, lub przy ścianie grodziowej komory silnika i ma postać niewielkiej metalowej puszki. W zależności od marki i modelu, może się różnić wyglądem, lecz jego funkcja i reguła działania jest w zasadzie taka sama. Czasem możemy się spotkać z filtrami zamocowanymi wzdłuż przewodów paliwowych, lub przy zbiorniku paliwa. W tym przypadku wymiana jest najczęściej nieco bardziej skomplikowana i może wymagać skorzystania z tunelu lub podnośnika.