Poniedziałek | 8:00 - 19:00 |
Wtorek | 8:00 - 19:00 |
Środa | 8:00 - 19:00 |
Czwartek | 8:00 - 19:00 |
Piątek | 8:00 - 19:00 |
Sobota | 9:00 - 14:00 |
Wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z ruchem obrotowym wałka lub osi, konieczne jest zastosowanie takiego mechanizmu, który zniweluje tarcie dwóch metalowych części i nagrzewanie się elementów. W przeciwnym przypadku dość szybko mogłoby dojść do zatarcia mechanizmu. W sukurs przychodzi nam dość prosta konstrukcja – łożysko. To ono pozwala na bezproblemowe obracanie się wałka alternatora, kompresora klimatyzacji, czy felgi. Choć najczęściej daje o sobie znać łożysko kół, to nie można bagatelizować odgłosów z innych źródeł.
Zidentyfikowanie usterki łożysk kół zazwyczaj bywa dość proste. Pierwszym symptomem, który da nam informacje o nieprawidłowym działaniu, jest dochodzący z okolic kół pisk, szum lub charakterystyczne chrobotanie. Może się ono objawiać nawet wtedy, gdy łożysko pozornie wygląda na sprawne, lecz jest już mocno wyeksploatowane. Pamiętajmy, że w większości przypadków jest to część, która ulega stopniowemu zużyciu, a wpływ na to mają w dużym stopniu warunki, w jakich porusza się pojazd. Jazda z mokrym, błotnistym terenie z pewnością przyspieszy konieczność wymiany, podobnie zresztą jak notoryczne duże obciążenie osi pojazdu. Jazda w górzystym terenie okupiona jest częstymi hamowaniami, więc temperatura rozgrzanych tarcz hamulcowych również może skracać żywotność łożysk. Felgi samochodowe działają bowiem jako radiator.
Wspomniane niepokojące odgłosy mogą towarzyszyć nam cały czas, aktywować się po jakimś czasie (np. po przejechaniu kilkunastu kilometrów i rozgrzaniu felgi), lub występować tylko w konkretnych momentach, np. podczas skręcania. Zdarza się, że piski słyszalne są tylko w czasie cofania i nie występują podczas jazdy do przodu. Każdy symptom należy czym prędzej skontrolować, aby nie dopuścić do pogłębienia usterki. Innymi wskazówkami dla nas może być ściąganie auta na bok, bądź nawet pogorszenie prowadzenia auta i drgania na kierownicy. Takich rzeczy nie możemy w żadnym wypadku zbagatelizować. W skrajnym przypadku, gdy łożysko rozsypie się całkiem, może dojść do całkowitego zablokowania się koła.
Choć usterki łożysk kół nie są przesadnie częste, to warto dokonywać cyklicznych przeglądów. Najlepszą okazją jest sezonowa wymiana opon, podczas której mamy dobry dostęp do elementów zawieszenia. Sprawdźmy więc, czy koło porusza się bez oporów i nie wydaje przy tym niepokojących dźwięków. Każdy opór w toczeniu koła przekłada się wszak na spalanie samochodu, więc choćby z tego powodu warto o to zadbać.
Charakterystyczne szumienie uszkodzonego łożyska nie musi mieć żadnego związku z kołami. Jeśli jego natężenie, lub występowanie uzależnione jest od prędkości obrotowej silnika, to wszystko wskazuje na to, iż mamy do czynienia z łożyskiem osprzętu silnika, np. alternatora, pompy wody, kompresora klimatyzacji, czy pompy wspomagania. Bardzo często uaktywnia się przy określonych obrotach wału korbowego, bądź zwiększa częstotliwość, gdy dodajemy gazu. Jeśli to zbagatelizujemy, możemy się wpędzić w drogie wydatki. Niesprawny alternator doprowadzi do rozładowania akumulatora, a dalsza jazda może być niemożliwa. W przypadku kompresora klimatyzacji, bolesne będzie zarówno pozbawienie się przyjemnego chłodu, zwłaszcza podczas letnich upałów, lecz jeszcze gorsza może być droga naprawa instalacji. Dużo groźniejsze jest jednak zatarcie łożyska pompy wody, lub wentylatora chłodnicy, gdyż prowadzi do przegrzania, a w konsekwencji zatarcia silnika. Naprawa zapieczonych pierścieni tłokowych, bądź wypalonej uszczelki pod głowicą nie należy do najtańszych.
W wielu modelach, w szczególności produkcji francuskiej lub włoskiej, możemy się spotkać z szybkim wyeksploatowaniem łożysk wahaczy, co objawia się skrzypieniem zawieszenia. Głośne trzaski i piski wskazują na duże zużycie łożysk i konieczna jest pilna interwencja mechanika. Drgania spowodowane powstałym luzem oraz zmianą geometrii zawieszenia odbiją się na innych elementach zawieszenia. Długotrwała jazda z taką usterką prowadzi do uszkodzenia tylnej belki. Regeneracja jest kosztowna, lecz na szczęście serwisów specjalizujących się w tym, jest całkiem sporo.
W autach przednionapędowych powinniśmy zwrócić uwagę na łożyska podporowe półosi. Ich uszkodzenie, oprócz wydawania odgłosów, będą charakteryzować się drganiami na kierownicy, szczególnie podczas skręcania. Mogą wystąpić także stuki podczas dodawania, lub odejmowania gazu. Będą one szczególnie dokuczliwe podczas ruszania ze skręconymi w bok kołami. Ze względu na utrudnione kierowanie i niekontrolowane szarpnięcia kierownicą dalsza jazda jest niebezpieczna.
W autach tylnonapędowych, z silnikiem umieszczonym z przodu, na usterkę są narażone łożyska podporowe wału napędowego. Tutaj drgania wychodzą spod podłogi i są uzależnione od prędkości obrotowej wału. W skrajnym wypadku może dojść do jego pęknięcia. Jeśli konieczność naprawy zdarza się nader często, powodem może być krzywy wał napędowy. Występuje to zwłaszcza w mocnych autach, o długim wale napędowym. Warto na to zwrócić uwagę przy zakupie takiego auta, gdyż naprawa wiąże się z dużymi kosztami.