DOBIERAMY CZĘŚCI GRATIS 7 DNI W TYGODNIU
ZADZWOŃ I ZAMÓW CZĘŚCI
801 000 615 / 24 362 00 25
GODZINY PRACY: 8-19 INNE DNI
Poniedziałek 8:00 - 19:00
Wtorek 8:00 - 19:00
Środa 8:00 - 19:00
Czwartek 8:00 - 19:00
Piątek 8:00 - 19:00
Sobota 9:00 - 14:00
Niedziela 10:00 - 14:00
ILOŚĆ PRODUKTÓW: Twój koszyk jest pusty.
WYSZUKIWARKA CZĘŚCI:

DARMOWA WYSYŁKA_0zł

od 300zł + kupon 8%
na następne zakupy
Ilość ograniczona

Podzespoły modelu

AmortyzatoryChemia i kosmetyki samochodoweChemia warsztatowaCzęści NadwoziaCzęści układu dolotowegoCzęści układu jezdnegoCzęści układu przeniesienia napęduElektrykaElementy zamykaniaFiltryLusterka i ich częściMiski olejowe i ich częściOświetlenie, elementyPaskiPodnośniki szybPodzespoły zawieszenia układu napędowegoPompy wodyPrzełączniki, włącznikiPłyny eksploatacyjneRolkiSpinki montażowe, ich elementySprężyny gazoweSprężyny zawieszeniaSprzęgłaSygnały dźwiękoweUkład chłodzeniaUkład KierowniczyUkład paliwowyUkłady hamulcoweWycieraczki i ich elementyWyposażenie warsztatówWyposażenie wnętrza pojazduZawieszenie

Termostaty

W każdym silniku chłodzonym cieczą, konieczne jest takie wymuszenie jej obiegu, aby temperatura silnika była utrzymywana cały czas na optymalnym poziomie. By tego dokonać, konieczne są dwa obiegi cieczy – tzw. mały oraz duży. Za tę czynność odpowiedzialny jest termostat. Co ważne, musi on pracować precyzyjnie i płynnie, gdyż w innym przypadku czekają nas problemy.

 

Budowa

 

Konstrukcja termostatu różni się nieznacznie w zależności od modelu, lecz zasada działania w większości przypadków pozostaje ta sama. Jest on zbudowany z termokurczliwego, lub termorozszerzalnego materiału, który umożliwia rozszerzanie się mieszka, otwarcie zaworu grzybkowego i w konsekwencji przepływ cieczy. Najczęściej jest to blacha i miedź, aluminium, czy grafit. Prosta budowa daje nam ten komfort, że rozpoznanie usterki i sprawdzenie działania termostatu jest niezwykle łatwe. Niektóre termostaty posiadają wbudowaną grzałkę, która służy okresowemu otwarciu dużego obiegu w okresie zwiększonego obciążenia silnika. Dzieje się tak dlatego, gdyż w niektórych modelach termostaty ustawiane są na nieco wyższą temperaturę otwarcia, tj. około 100-110 stopni. Przy niewielkim obciążeniu ma to swoje zalety w postaci lepiej dopalanej mieszanki paliwowej, mniejszego spalania oraz lepszego radzenia sobie ze szkodliwymi substancjami oddawanymi do atmosfery. Gdy pojawia się większe obciążenie, aktywowana jest grzałka, która otwiera obieg i pozwala zmniejszyć temperaturę silnika do 80-90 stopni.

 

Działanie

 

W czasie gdy silnik jest zimny, czyli nie osiągnął jeszcze swojej temperatury roboczej, ciecz chłodząca kursuje po tzw. małym obiegu. W zależności od producenta, wartością graniczną jest od 80-95 stopni. Oznacza to, że rozgrzewająca się ciecz z silnika kierowana jest do termostatu, a następnie z powrotem trafia do silnika. Dopiero jeśli jej temperatura przekroczy wartość graniczną, mieszek termostatu pod wpływem ciepła otwiera zawór i ciecz kierowana jest do chłodnicy, czyli na tzw. duży obieg. Tam zostaje schłodzona do temperatury ok. 20 stopni, a następnie podąża przewodami do kanałów silnika. Gdy zostanie on schłodzony, zawór termostatu ulega pełnemu zamknięciu i ciecz krąży znów po małym obiegu. Warto wspomnieć, że stopień rozwarcia zaworu nie działa w trybie zero-jedynkowym, lecz regulowany jest płynnie, w zależności od temperatury. Oczywiście im wyższa, tym większe rozwarcie.

 

Usterki

 

Dwie najczęstsze usterki termostatu to zablokowanie pozycji otwartej, lub zamkniętej. W przypadku tej pierwszej mamy do czynienia z włączonym non-stop dużym obiegiem. Płyn chłodzący zawsze trafia do chłodnicy, w związku z czym silnik nie może rozgrzać się do temperatury roboczej, nawet po kilkudziesięciu kilometrach. Skutkuje to podwyższonym zużyciem paliwa, związanym z niepełnym spalaniem mieszanki. Dużo groźniejsze jest zaś zablokowanie z pozycji zamkniętej, czyli analogicznie – wymuszony jest krótki obieg. Jazda z taką usterką może zakończyć się przegrzaniem silnika, zapieczeniem pierścieni olejowych, wypaleniem uszczelki pod głowicą, a w konsekwencji zatarciem silnika. Jeśli zauważymy, że wskazówka temperatury cieczy niepokojąco wędruje w górę, powinniśmy bezzwłocznie przerwać jazdę i sprawdzić źródło problemu. Powodów może być wiele (usterka pompy wody, chłodnicy, paska klinowego, brak płynu chłodzącego), lecz jedną z ewentualności jest zepsuty termostat. W takim przypadku konieczna jest natychmiastowa wymiana podzespołu na nowy. Możliwe jest także zaburzone działanie termostatu spowodowane niepłynną pracą zaworu. Objawia się to skokami temperatury, bądź chwilowym jej zatrzymaniem na niewłaściwym poziomie. Czasem spotyka się przypadki zużytych termostatów, które otwierają się zbyt wcześnie, co również prowadzi do niedogrzania silnika, lecz w mniejszym stopniu, niż w przypadku zablokowania w pozycji otwartej.

 

Jak sprawdzić termostat?

 

Gdy wszystkie znaki wskazują na zepsuty termostat, możemy go jeszcze w bardzo prosty sposób sprawdzić, aby wydać ostateczną diagnozę. Wystarczy nam do tego... garnek z wodą. I ewentualnie termometr. Po włożeniu termostatu do wody i podgrzaniu jej do odpowiedniej temperatury (80-90 stopni), mieszek termostatu powinien się rozszerzyć, otwierając zawór. Jeśli tak się nie stanie, mamy wyrok. Pamiętajmy tylko o tym, że zanim wymontujemy z samochodu termostat, należy odczekać chwilę, aż temperatura cieczy spadnie, gdyż możemy się łatwo poparzyć. Dobrze jest zakupić wcześniej płyn do chłodnic, aby uzupełnić jego poziom (część płynu na pewno wycieknie), oraz nową uszczelkę termostatu. Stara niemal na pewno będzie nadawała się jedynie do kosza.

 

Wymiana

 

Ceny termostatów do większości modeli i marek nie są duże, więc warto go wymienić, jeśli podejrzewamy, że jest zepsuty. Wahają się one od kilkunastu, do kilkudziesięciu złotych, a wartości kilkuset złotowe pojawiają się dość rzadko. Wymiana jest szybka i prosta, więc nie zapłacimy też wiele za robociznę. Pamiętajmy, że choć jest to tani i nieskomplikowany element, to pełni on niezwykle ważną rolę – czuwa nad odpowiednią pracą całego silnika

sortuj produkty
Znaleziono:0
1

Zapytaj naszego eksperta (wyszukamy każdą część, bez wyjątków)

Posiadamy nowe i używane części, na stronie widoczne jest tylko 48% asortymentu. Skontaktuj się z nami, a wyszukamy i podamy najniższą cenę każdej części dowolnego producenta jaka tylko została wyprodukowana
telefony:
Infolinia:
801 000 615
tel:
(24) 362 00 25
tel. kom:
791 308 990
tel. kom:
535 189 043
tel. kom:
732 579 144
godziny pracy:
Pon - pt:
8:00 - 19:00
Sobota:
9:00 - 14:00
Niedziela:
10:00 - 14:00

CERTYFIKATY ZDOBYTE PRZEZ CZESCI24.PL

Certyfikat Bezpieczeństwa SSL
MOTOFLESZ.pl POLECA
AutoŚwiat
Prestiżowy Certyfikat prokonsumencki
Wiarygodna Firma
Wellmark - Solidny Sklep
Zn@k jakości
Firma przyjazna naturze
Geotrust
Zaufane opinie
Internet STANDARD 2010
Internet STANDARD 2009
ZAMÓW I ZAPŁAĆ DOWOLNYM SPOSOBEM
DARMOWA DOSTAWA POWYŻEJ 300 zł 14 DNI PRAWA DO ZWROTU DARMOWA WYMIANA GWARANCJA NAJNIŻSZEJ CENY 99% POZYTYWNYCH OPINII PONAD 10 LAT DOŚWIADCZENIA

my w sieci



Wewnętrzny numer
produktu


Kontakt z naszą firmą

Infolinia: 801 000 615
Telefon stacjonarny: 24 362 00 25
pon - pt - 8:00 - 19:00
sobota - 9:00 - 14:00
niedziela: 10:00 - 14:00
opłaty według stawek operatora

Copyright 2005-2015 czesci24.pl Wszelkie prawa zastrzeżone